turbo timer
1.Read first the instruction given by the manufacturer before you installing this gadget.
a)Red=forever positive
b)Yellow=for key switch second positive=electronic assay
c)blue=key switch engine
d)black=negative
e)brown=hand brea
Sebelum memasang baca dahalu arahan yang yang dibekalkan oleh pengilang merah=wiring terus dari punca positive beteri(red =forever positive)
kuning=wiring kunci eksesori(yellow=for key switch second positive=electronic assay)biru=wiring kunci engine(blue=key switch engine)
hitam/black =negativebrown/perang=hand brake
switch cover has been remove(switch cover sudah dibuka) test lamp
2.Remove switch cover so you can make a wire connection more easy.Here i was stucked because i dont have a car wiring diagram but dont worry we can use the test lamp to help us to identify them.Mark all the identified wire.( buka cover switch supaya anda dapat membuat sambungan wayar disitu.kat sini saya dah stuck tak ada gambarajah wiring kereta , jangan risau kita boleh gunakan test lamp untuk mengecam setiap satu wayar tersebut.)
aligator clip(aligator klip )
PERHATIAN=
Kalau boleh semasa mengesan wayar gunakan voltmeter test(,alat ini boleh dibeli kat hardware harganya sekitar rm20 ke rm40) kerana alat ni arusnya tak sekuat arus dari test lamp.Jangan gunakan test lamp untuk menguji peralatan elektronik kereta anda kerana arus dari mentol test lamp kadang-kadang boleh melebihi 12volt dan akan merosakan peralatan elektronik yang berhampiran.BRO SAYA GUNAKAN ALAT NI SEBAB IA MUDAH UNTUK SAYA ,LAGI PUN KERETA SAYA TAK DE ECM (COMPUTER BOX),TAPI KALAU UNTUK NEW BEGINER SEBAIKNYA GUNALAH VOLT METER.
3.How to use the test lamp=alligator clip can be connect to anypart of car body,the needle is injected in to the wire for identify.Turn the switch on one by one and identify them.Mark all the identified wire.cara menggunakan test lamp=aligator klip boleh disambung dimana -mana body kereta,bahagian jarum dicucuk ke dalam wayar yang hendak dikesan.putar kunci switch satu persatu dan test wayar.(BILA MENTOL MENYALA TERUS CABUT TEST LAMP DARI WAYAR,KALAU MENTOL MENYALA TERLALU LAMA ,ARUS DARI MENTOL BOLEH MENGALIR KE PERALATAN ELEKTRONIK YANG BERHAMPIRAN DAN BERKEMUNGKINAN MEROSAKANNYA.)tandakan wayar yg telah dikenal pasti satu persatu.
a)Red=forever positive
b)Yellow=for key switch second positive=electronic assay
c)blue=key switch engine
d)black=negative
e)brown=hand brea
Sebelum memasang baca dahalu arahan yang yang dibekalkan oleh pengilang merah=wiring terus dari punca positive beteri(red =forever positive)
kuning=wiring kunci eksesori(yellow=for key switch second positive=electronic assay)biru=wiring kunci engine(blue=key switch engine)
hitam/black =negativebrown/perang=hand brake
switch cover has been remove(switch cover sudah dibuka) test lamp
2.Remove switch cover so you can make a wire connection more easy.Here i was stucked because i dont have a car wiring diagram but dont worry we can use the test lamp to help us to identify them.Mark all the identified wire.( buka cover switch supaya anda dapat membuat sambungan wayar disitu.kat sini saya dah stuck tak ada gambarajah wiring kereta , jangan risau kita boleh gunakan test lamp untuk mengecam setiap satu wayar tersebut.)
aligator clip(aligator klip )
PERHATIAN=
Kalau boleh semasa mengesan wayar gunakan voltmeter test(,alat ini boleh dibeli kat hardware harganya sekitar rm20 ke rm40) kerana alat ni arusnya tak sekuat arus dari test lamp.Jangan gunakan test lamp untuk menguji peralatan elektronik kereta anda kerana arus dari mentol test lamp kadang-kadang boleh melebihi 12volt dan akan merosakan peralatan elektronik yang berhampiran.BRO SAYA GUNAKAN ALAT NI SEBAB IA MUDAH UNTUK SAYA ,LAGI PUN KERETA SAYA TAK DE ECM (COMPUTER BOX),TAPI KALAU UNTUK NEW BEGINER SEBAIKNYA GUNALAH VOLT METER.
3.How to use the test lamp=alligator clip can be connect to anypart of car body,the needle is injected in to the wire for identify.Turn the switch on one by one and identify them.Mark all the identified wire.cara menggunakan test lamp=aligator klip boleh disambung dimana -mana body kereta,bahagian jarum dicucuk ke dalam wayar yang hendak dikesan.putar kunci switch satu persatu dan test wayar.(BILA MENTOL MENYALA TERUS CABUT TEST LAMP DARI WAYAR,KALAU MENTOL MENYALA TERLALU LAMA ,ARUS DARI MENTOL BOLEH MENGALIR KE PERALATAN ELEKTRONIK YANG BERHAMPIRAN DAN BERKEMUNGKINAN MEROSAKANNYA.)tandakan wayar yg telah dikenal pasti satu persatu.
4.Before starting your work please open negative battery source first .This is to avoid any short circuit occurrence.(sebelum memulakan penyambungan buka punca negative bateri terlabih dahulu untuk mengelakan sebarang kejadian litar pintas.) 5.Open the switch connector so connection task is more easy to do(buka conector suis supaya anda mudah membuat sambungan.) 6.One of the wire from adaptor is connected to another wire from switch.All togather is three wire ,connect them one by one and tape the connection with electrical tape securely.(adaptor dari turbo timer sedang disambung dgn salah satu wire suis,semuanya ada tiga wayar.so selesaikan semuanya dan tapekan sambungan sekemas-kemasnya.0
7.connect the adaptor to turbo timer and connect back the wiring switch(sambungan adaptor tadi ke turbo timer dan sambung semula conector ke punca suis.)
make one connection to hand break switch(buat sambungan disuis hand break )
tape wire securely,if can solder it.(tape wayar kemas-kemas kalau boleh shoulder. )
tape wire securely,if can solder it.(tape wayar kemas-kemas kalau boleh shoulder. )
8.Remove hand break cover and make connection at the hand break switch.If you skip this the timer still can work.Many people skip this procedure but for saftey purpose is batter for you to do the connection.(buka cover hand break dan buat sambungan di suis hand break,kalau tak sambung pun timer boleh berfungsi tapi untuk saftey baik sambung bukan susah pun. )
9.Last step is connect negative wire to car body(.akhir sekali sambungkan wayar negative kemana -mana body.)
diypomen facebook |
salam.
ReplyDeleteCamner nk pasang kat proton gen2?
dah ikut semua step. timer semua dah ok. dah cantek. Tapi satu masalah die, alarm kete xboleh lock masa enjin hidup.
dah cabut kunci, enjin still running, tp xboleh lock guna remote. bole nasihat sikit??
salam,pemasangan mestilah mengikut manual yang disertakan oleh pembekal,kalau pemasangan dah betol dan pintu tak boleh nak lock dengan alarm bermakna sistem alarm anda terlalu sensetive ,memang ada kes yang macam ni selalunya terjadi kat kereta perdana,bww,mazda dan beberapa model lain.(alarm kereta ni canggih bro)
ReplyDeletepenyelesaian(1.)masa turbo timer tengah on,lock kereta dengan kunci secara manual,bila engine mati alarm akan berfungsi selepas 30 saat.
Penyelesaian (2)Nak buat cara ni anda kene pandai buat wiring alarm,kalau was-was jangan buat nanti timbul pulak masalah lain,lebih elok bawa kekedai accesory kereta=caranya simpel saja ,buka wayar ignition alarm dan sambung ke punca accesory switch.cara ini membolehkan anda mengunakan remote semasa turbo timer tengah on.
penyelesaian (3)Selalunya kedai accesory akan tambah satu relay(close relay)kat ignition wayar alarm,so bila turbo timer on ,relay ni akan memutuskan arus ke ignition sens lead alarm dan alarm anda akan berfungsi walaupon engine kereta anda hidup.
satu lagi bro,kalau u punya alarm ada remote yang boleh seting shork sensor(gegaran sensor)atau anti theft,off kan shork sensor tu ,maka alarm kereta boleh digunakan semasa turbo timer tengah jalan.
ReplyDeletenak tanya..saya ade pakai timer apexi pen tp xorila....dh pkai dlm setahun pastu timer ade pblem cikit...bile off kunci, timer gerak tp enjin terus mati...enjin x idup ikut timer...agak2 ape punca masalah n cmner nak setel??ke kena tuka timer baru??
ReplyDeleteBro check wayar timer yg sambung kat wayar suis,kalau tercabut sambungkan.kalau sambungan semua ok ,cek samada arus ada mengalir di wayar tersebut,kalau x de arus kemungkinan relay nye dah rosak...
ReplyDeletesalam.saya nak tanya,kereta tengah running,kenapa kalau saya on aircond,on lampu&on cd tiba2 kereta mati tiba2..jarang2 jadi..terima kasih.
ReplyDeletefh77 w.salam kalau jarang2 jadi tu tak risau sangat la..mungkin keren tak cukup..cuba cek kuasa beteri tengah engine hidup ..bateri yg baik bacaanye 13volt keatas...kalau ok ..cuba cek engine timing pulak.....
ReplyDeleteermm..bole tak dalam post akan datang tlg tunjuk cara2 pasang sendiri alarm kereta?
ReplyDeletesalam bro...
ReplyDeletetumpang tanyer yer,sy bdk baru di forum nie...
lau ikut cara pemasangan turbo timer diatas,
di mana connection utk ground (negative) ?
setahu sy setiap pemasangan wiring ader positive & negative.
sila tunjuk ajar....
w,salam..tengok no 9 bro..atau sambung je wayar negative kat mana-mana body kereta yang ada screw.
ReplyDeleteHi, macam mana nak pasang turbo timer yg ada alarm, kereta proton saga...
ReplyDeleteHi,,sori Bro,,manual instalation turbo timer dah hilang..x blh nak jawap..sapa-sapa pernah pasang boleh la tolong Bro ni..tq
ReplyDeleteSalam bro sy nk tny skit....sy ada psng tt apexi cap ayam....mse slpas psng sy pny time ok blh jln mcm biasa...tp ble dah 1 hri x on kn enjin time trus xde funcion...tp timer hidup....blh x tlg bg thu mcm mne nk slesai kn mslah ni???????
ReplyDeleteTankz for help
w,salam..check semula sambugan wayar..mungkin ada yang tertanggal...
Deletesalam..bro,aku ada pasang turbo timer yg cap ayam ja,nnti ada effect apa2 x kt sistem wiring kereta...
ReplyDeletekalau pakai kat kereta lama yg x pakai ecu masih ok lagi...kalau yg utk kereta baru2 risau juga.t.timer yg x ori..pemasangan di kilang x de qc.
ReplyDeletesalam bro. masalah saya(kereta persona), alarm semua elok. tapi bila activate turbo timer, enjin semput utk 10saat pertama. hmmm. ade cara x?
ReplyDeletesaya mmg fail bab diy ni. boleh x kita meetup mana2?
saya pakai yg apexi pen replica. huhuhu.
bantu2 buntu2
w.salam..maaf bro mmg byk kes yg terjadi mcm ni kalau pasang t.t kat engine campro...ada yg sampai kereta x blh start pon ada..seeloknya wiring campro jgn diusik.sebab sistem engine campro byk menggunakan sensor...mmg x dinafikan ada juga yg tak de masalah bila pakai bende ni...pernah saya psg volt stebelizer kat gen2...sistem alarm terus berbunyi...lepas tu x berani dah nak usik wiring campro
Deletesalam bro awai ..kenapa bila mati j enjin lock pintu naik semule ..turbo time berfungsi dengan elok cuma bila enjin mati lock pintu naik semule ..tolong bg nasihat bro awai ...tq
ReplyDeletew,salam,,kena buat realy tambahan kat alarm system,,biasanya kedai accesory ada buat
Deletetq bro awai ...tambah relay normaly close k normaly open ..tanye kedai accessories dia kata kena tambah 1 wayar ..maslahnye x tahu wayar yg mana 1 ..wiring relay untuk alarm ke turbo timer bro awai ...ke untuk kedua2nye sekali ?
ReplyDeleteSaya x ada pengalaman psg bende ni...tapi pernah tgk kedai buat,,,kena cari wiring dia baru faham...bro cuba search kat goggle mgkin ada org dah post pasal perkara ni
DeleteTq bro ..x pakai relay ..ambil wayar warna biru dari turbo timer tap ke wayar hijau ..fuction same j mcm tambah relay ..bila countdown timer yg berkaitan ACC akan off..sbb wayar biru dari turbo timer telah tap ke wayar hijau (on)...mcm mana bro awai ... ..tolong bg pendapat
ReplyDeletebro,,biasa org tambah relay,,kalau buat cam ni saya pun tak pasti,,takut ada masalah lain pulak nanti,,,maaf bro saya x dpt nak bantu pasal yg ni,,mmg x dpt info dan pengalaman pasal bende ni
Deletesya dh test masa wiring tambah relay ..try cabut relay ..timer running ok dan tekan alarm pon ok central lock x unlock masa timer countdown ..tp pkai relay lg bgus kn ...tq bro awai sudi kongsi pengalaman .
ReplyDeleteok la tu dah berjaya buat bro,,wiring ni mmg pening sikit,,kena try an error,,tapi pastikan dia tak kacau bateri dan componen lain.
Deleteyg 2 mmg kne pastikan .biasa klau countdown Timer ..player n power window x hidup..saya tambah 1 relay lg untuk hidupkn ACC switch ...dvd player.monitor scren n power window on mase timer countdown..baru rare ..hee
Deleteterbaik bro,,,ha ha saya pun tak faham lagi nak buat cara tu,,,lain kali blh la cuba
Deleteaslmkm..bro tmpang tnya...saya pkai turbo tmer...ble off enjin mati tpi kipas still ag jlan smua bkan spatotnya enjin still runing ke ikot timer..ñormal ke??minx pencerahan skit..
ReplyDeletew,salam,,,off engine kalau pakai timer engine masih on dah off bile timer off,,,rasanye salah pasang tu
DeleteAslm bro awai..nak tnya..mcm nk install kat viva auto 1.0..dh install tp engine trus off,timer still running..yg running rdio player je..dh byk kli switch cable..xdpt jga.mhon pdpt bro awai.tq2
ReplyDeleteSalah wiring tu..cuba cek kat diagram wiring dia dgn teliti..lain timer lain caravwiring dia
ReplyDeleteSalah wiring tu..cuba cek kat diagram wiring dia dgn teliti..lain timer lain caravwiring dia
ReplyDeleteSalam encik..boleh tolong tunjuk kn cara pemasangan turbo timer pd proton gen 2 1.6 manual (none cps)...boleh reaply pd wassap sye di 017-7348556..tqvm...
ReplyDeleteW.salam..Saya x pernah pasang utk gen2..lain TT lain caranye ikut saja manual yg dtg dlm kotak..siapa yg pernah pasang blh la share kat sini
DeleteThis comment has been removed by the author.
DeleteAssalam,
ReplyDeleteSaya ada pasang apexi turbo timer replika jenis pen pada myvi 1.5 S.E saya.
Selepas pasang, TT berfungsi dengan baik tetapi simbol "Check Engine" menyala, "EPS" menyala dan kilometer minyak bertukar "ERR" serta blinking ketika countdown.
Kemudian hidupkan enjin semula, simbol "Check Engine" tetap menyala.
Apabila saya OFF TT, matikan enjin dan hidupkan semula, simbol pada meter padam seperti biasa (kembali normal semula).
Saya cuba search google tetapi tak dapat jawapan.
Minta bantuan Encik Awai..Terima Kasih
This comment has been removed by the author.
DeleteW.salam maaf Tuan saya x de pengalaman dgn masalah mcm ni..tapi byk yg bertanya masalah mcm ni bila psg tt apexi ni..mgkin tt ni ada masalah atau pun salah buat wiring
Deleteassalam, dh check dh. salah join kabel warna biru..tp kena tarik satu kabel ke alarm utk lock pintu time countdown..tq
Deleteassalamualaikum bro awai....dh tahu ke mcm mana nk mod pakai relay seperti saudara PIZA89 katakan tu....boleh share x
ReplyDeleteW.salam,,x de cuba lagi
Delete