Engine ni dah banyak
bahagian yang keluar minyak,head
gasket,oil sum,crankcase dan sebagainye hu huh dah rupa orang minyak la pulak
engine ni.tak pe saya buat sikit sikit dulu.Kali ni saya nak tukar gasket baru
oil sum.kerja diy ni kalau buat seorang memang sukar.ok kita mula sekarang…
1.buka extractor
dulu.hanya buka 6 skrew di extractor dan 2 screw kat penyambung pipe
bawah.skrew ni sangat ketat.
|
buka skrew extrector |
|
buka dua skrew bawah yg menyambung ke pipe lurus |
2.buka semua skrew oil
sum,tarik keluar oil sum,kalau tak terbuka cungkil sikit dengan skrew driver
atau ketuk oil sum dengan tukul getah.
|
buka semua skrew oi sum |
|
oil sum dah dibuka,selepas 10 tahun inilah rupanye |
3.gunakan scraper buang
dan bersihkan gasket lama,kemudian cuci oil sum sehingga bersih,keringkan oil
sum.
|
oil sum dah dibersihkan |
4.bersihkan juga tapak
oil sum dekat bawah engine.
|
bersihkan juga tapak oil sum diengine |
5.sapukan satu lapisan
nipas gasket silen di tapak oil sum,kemudian letakkan gasket baru.
|
gasket oil sum |
|
sapukan gasket sealan |
|
lekapkan gasket |
6.sapukan satu lapisan
nipis gasket sealen di permukaa tapak oil sum di bwah engine
|
sapukan gasket sealan diengine |
7.pasang oil sum ke
engine,ketatkan skrew secukupnya.
|
pasangkan semula oil sum ke engine |
8.isikan minyak engine
yg baru.dan chek tida sebarang kebocoran disekeliling skrew atau bahagian gasket.
10.pasang semula exterector
exzos
10sapukan exzos sealan
ke mulut extractor
|
exzos cement |
|
sapukan exzos semin ke permukaan sambungan exzos |
12.ketatkan semua skrew di penyambungan exzos secukupnya…check di kawasan penyambungan oil sum,pastikan tiada kebocoran
minyak disitu….SELESAI