Thursday, December 10, 2009

.TURBO TIMER INSTALLATION /DIY MEMASANG TURBO TIMER.


turbo timer
1.Read first the instruction given by the manufacturer before you installing this gadget.
a)Red=forever positive
b)Yellow=for key switch second positive=electronic assay
c)blue=key switch engine
d)black=negative
e)brown=hand brea
Sebelum memasang baca dahalu arahan yang yang dibekalkan oleh pengilang merah=wiring terus dari punca positive beteri(red =forever positive)
kuning=wiring kunci eksesori(yellow=for key switch second positive=electronic assay)biru=wiring kunci engine(blue=key switch engine)
hitam/black =negative
brown/perang=hand brake
switch cover has been remove(switch cover sudah dibuka) test lamp

2.Remove switch cover so you can make a wire connection more easy.Here i was stucked because i dont have a car wiring diagram but dont worry we can use the test lamp to help us to identify them.Mark all the identified wire.( buka cover switch supaya anda dapat membuat sambungan wayar disitu.kat sini saya dah stuck tak ada gambarajah wiring kereta , jangan risau kita boleh gunakan test lamp untuk mengecam setiap satu wayar tersebut.)
aligator clip(aligator klip )



PERHATIAN=



Kalau boleh semasa mengesan wayar gunakan voltmeter test(,alat ini boleh dibeli kat hardware harganya sekitar rm20 ke rm40) kerana alat ni arusnya tak sekuat arus dari test lamp.Jangan gunakan test lamp untuk menguji peralatan elektronik kereta anda kerana arus dari mentol test lamp kadang-kadang boleh melebihi 12volt dan akan merosakan peralatan elektronik yang berhampiran.BRO SAYA GUNAKAN ALAT NI SEBAB IA MUDAH UNTUK SAYA ,LAGI PUN KERETA SAYA TAK DE ECM (COMPUTER BOX),TAPI KALAU UNTUK NEW BEGINER SEBAIKNYA GUNALAH VOLT METER.




3.How to use the test lamp=alligator clip can be connect to anypart of car body,the needle is injected in to the wire for identify.Turn the switch on one by one and identify them.Mark all the identified wire.cara menggunakan test lamp=aligator klip boleh disambung dimana -mana body kereta,bahagian jarum dicucuk ke dalam wayar yang hendak dikesan.putar kunci switch satu persatu dan test wayar.(BILA MENTOL MENYALA TERUS CABUT TEST LAMP DARI WAYAR,KALAU MENTOL MENYALA TERLALU LAMA ,ARUS DARI MENTOL BOLEH MENGALIR KE PERALATAN ELEKTRONIK YANG BERHAMPIRAN DAN BERKEMUNGKINAN MEROSAKANNYA.)tandakan wayar yg telah dikenal pasti satu persatu.

4.Before starting your work please open negative battery source first .This is to avoid any short circuit occurrence.(sebelum memulakan penyambungan buka punca negative bateri terlabih dahulu untuk mengelakan sebarang kejadian litar pintas.) 5.Open the switch connector so connection task is more easy to do(buka conector suis supaya anda mudah membuat sambungan.) 6.One of the wire from adaptor is connected to another wire from switch.All togather is three wire ,connect them one by one and tape the connection with electrical tape securely.(adaptor dari turbo timer sedang disambung dgn salah satu wire suis,semuanya ada tiga wayar.so selesaikan semuanya dan tapekan sambungan sekemas-kemasnya.0
7.connect the adaptor to turbo timer and connect back the wiring switch(sambungan adaptor tadi ke turbo timer dan sambung semula conector ke punca suis.)
hand break switch(suis hand break )

make one connection to hand break switch(buat sambungan disuis hand break )


tape wire securely,if can solder it.(tape wayar kemas-kemas kalau boleh shoulder. )

8.Remove hand break cover and make connection at the hand break switch.If you skip this the timer still can work.Many people skip this procedure but for saftey purpose is batter for you to do the connection.(buka cover hand break dan buat sambungan di suis hand break,kalau tak sambung pun timer boleh berfungsi tapi untuk saftey baik sambung bukan susah pun. )



9.Last step is connect negative wire to car body(.akhir sekali sambungkan wayar negative kemana -mana body.)
10.Re-connect the negative battery source and set turbo timmer according to engine type or the timer you like to hold.(sambungkan negative bateri semula dan set turbo timer mengikut kesukaan anda.selesai )




diypomen facebook






18 comments:

  1. salam.
    Camner nk pasang kat proton gen2?
    dah ikut semua step. timer semua dah ok. dah cantek. Tapi satu masalah die, alarm kete xboleh lock masa enjin hidup.
    dah cabut kunci, enjin still running, tp xboleh lock guna remote. bole nasihat sikit??

    ReplyDelete
  2. salam,pemasangan mestilah mengikut manual yang disertakan oleh pembekal,kalau pemasangan dah betol dan pintu tak boleh nak lock dengan alarm bermakna sistem alarm anda terlalu sensetive ,memang ada kes yang macam ni selalunya terjadi kat kereta perdana,bww,mazda dan beberapa model lain.(alarm kereta ni canggih bro)

    penyelesaian(1.)masa turbo timer tengah on,lock kereta dengan kunci secara manual,bila engine mati alarm akan berfungsi selepas 30 saat.
    Penyelesaian (2)Nak buat cara ni anda kene pandai buat wiring alarm,kalau was-was jangan buat nanti timbul pulak masalah lain,lebih elok bawa kekedai accesory kereta=caranya simpel saja ,buka wayar ignition alarm dan sambung ke punca accesory switch.cara ini membolehkan anda mengunakan remote semasa turbo timer tengah on.
    penyelesaian (3)Selalunya kedai accesory akan tambah satu relay(close relay)kat ignition wayar alarm,so bila turbo timer on ,relay ni akan memutuskan arus ke ignition sens lead alarm dan alarm anda akan berfungsi walaupon engine kereta anda hidup.

    ReplyDelete
  3. satu lagi bro,kalau u punya alarm ada remote yang boleh seting shork sensor(gegaran sensor)atau anti theft,off kan shork sensor tu ,maka alarm kereta boleh digunakan semasa turbo timer tengah jalan.

    ReplyDelete
  4. nak tanya..saya ade pakai timer apexi pen tp xorila....dh pkai dlm setahun pastu timer ade pblem cikit...bile off kunci, timer gerak tp enjin terus mati...enjin x idup ikut timer...agak2 ape punca masalah n cmner nak setel??ke kena tuka timer baru??

    ReplyDelete
  5. Bro check wayar timer yg sambung kat wayar suis,kalau tercabut sambungkan.kalau sambungan semua ok ,cek samada arus ada mengalir di wayar tersebut,kalau x de arus kemungkinan relay nye dah rosak...

    ReplyDelete
  6. salam.saya nak tanya,kereta tengah running,kenapa kalau saya on aircond,on lampu&on cd tiba2 kereta mati tiba2..jarang2 jadi..terima kasih.

    ReplyDelete
  7. fh77 w.salam kalau jarang2 jadi tu tak risau sangat la..mungkin keren tak cukup..cuba cek kuasa beteri tengah engine hidup ..bateri yg baik bacaanye 13volt keatas...kalau ok ..cuba cek engine timing pulak.....

    ReplyDelete
  8. ermm..bole tak dalam post akan datang tlg tunjuk cara2 pasang sendiri alarm kereta?

    ReplyDelete
  9. salam bro...

    tumpang tanyer yer,sy bdk baru di forum nie...
    lau ikut cara pemasangan turbo timer diatas,
    di mana connection utk ground (negative) ?
    setahu sy setiap pemasangan wiring ader positive & negative.

    sila tunjuk ajar....

    ReplyDelete
  10. w,salam..tengok no 9 bro..atau sambung je wayar negative kat mana-mana body kereta yang ada screw.

    ReplyDelete
  11. Hi, macam mana nak pasang turbo timer yg ada alarm, kereta proton saga...

    ReplyDelete
  12. Hi,,sori Bro,,manual instalation turbo timer dah hilang..x blh nak jawap..sapa-sapa pernah pasang boleh la tolong Bro ni..tq

    ReplyDelete
  13. Salam bro sy nk tny skit....sy ada psng tt apexi cap ayam....mse slpas psng sy pny time ok blh jln mcm biasa...tp ble dah 1 hri x on kn enjin time trus xde funcion...tp timer hidup....blh x tlg bg thu mcm mne nk slesai kn mslah ni???????
    Tankz for help

    ReplyDelete
    Replies
    1. w,salam..check semula sambugan wayar..mungkin ada yang tertanggal...

      Delete
  14. salam..bro,aku ada pasang turbo timer yg cap ayam ja,nnti ada effect apa2 x kt sistem wiring kereta...

    ReplyDelete
  15. kalau pakai kat kereta lama yg x pakai ecu masih ok lagi...kalau yg utk kereta baru2 risau juga.t.timer yg x ori..pemasangan di kilang x de qc.

    ReplyDelete
  16. salam bro. masalah saya(kereta persona), alarm semua elok. tapi bila activate turbo timer, enjin semput utk 10saat pertama. hmmm. ade cara x?
    saya mmg fail bab diy ni. boleh x kita meetup mana2?

    saya pakai yg apexi pen replica. huhuhu.
    bantu2 buntu2

    ReplyDelete
    Replies
    1. w.salam..maaf bro mmg byk kes yg terjadi mcm ni kalau pasang t.t kat engine campro...ada yg sampai kereta x blh start pon ada..seeloknya wiring campro jgn diusik.sebab sistem engine campro byk menggunakan sensor...mmg x dinafikan ada juga yg tak de masalah bila pakai bende ni...pernah saya psg volt stebelizer kat gen2...sistem alarm terus berbunyi...lepas tu x berani dah nak usik wiring campro

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails