Sunday, December 16, 2012

MASTER PAM BREAK ROSAK

TENGAH syok memandu sambil layan lagu di sinar fm,tiba -tiba kereta depan menekan break,aku pon secara normal tekan break jugak lah..,ehh kete tak nak berhenti,, berdegup jantung ni,,aku pun terus pam pedal,,hu hu nasib baik tak sondol kereta depan...syukur tak merempit,kalau tidak accident tadi..kena pam dua tiga kali dulu baru break nak makan..tak boleh jadi ni bahaya ,kena balik rumah terus..

1.Kalau kes macam ni biasanya ada kebocoran berlaku di pam break atau di master pam cylinder break.

cek keempat-empat break adakah ada sebarang kebocoran disitu,kemudia cek juga di master pam cylider





chek dikawasan sambungan sekiranya ada berlaku kebocoran minyak disitu


2.saya dah chek keempat break,semuanya ok hose line pon tak bocor,jadi masalah nya adalah berpunca dari master break pam ,master break pam duduk dalam kawasan engine.memang pasti benda ni dah rosak sebab ada nampak kesan minyak kat kawasamn body master pam.

master pam break






3.pegi kedai sparepart cari barang,yg baru original harganya rm100,yg local rm60 ,aku pon suruh dia keluarkan dua barang tu utk compare,ternyata ori memang cantik ,memandangkan bajet tak cukup saya ambil yg local (tapi high grade,saya check material dia dulu takut ada sebarang kekurangan,nampaknya ok).lepas tu tambah dengan sebotol minyak break dot 3 rm10..jadi total semuanya rm70..sebelum bayar saja nak kacau apek tu,,apek tahan ke ini barang,,lu mau tahan lama angkat la ori punye,,ini pon ok juga,itu negeri yg buat ini barang sudah lancar roket tiga kali ma..u mau murah lagi pon ada tapi tak tahan lama loo..aku pon jawap ok ,ok tauke  tak pe nak yg ni je...kalau layan apek ni memang tak selesai kerja saya...

4.gunakan picagari untuk mengeluarkan minyak break  di dalam takungan minyak

4.buka dua hose besi yg melekat di master pam



guna spana size 10,hati2 ,pakai cermin pelindung mata,kadang minaak boleh terpancut kelur,,minyak break boleh melunturkan cat kereta,so lapik  kain disekitar tempat berkerja,bila selesai basuh dengah air ditempat yg terkena minyak break.


5.buka dua skrew yg mengikat master pam ke break servo.kalau susah nak keluar cungkil dengan screw driver besar.
                                                                    buka screw ,tgk anak panah



                                                                                            master pam dah dibuka
pasang master pam baru,ikat dua skrew di serbo dulu,tapi jangan ketatkan dulu,pasang dua hose besi ke master pam,ketatkan semua screw.isi minyak break sampai penuh,dan buat bleeding di master pam dan di keemapat break..test sistem break anda,pastikan semua beroperasi dengan sempurna.*cara bleeding break ada di post yg terdahulu..cuba search di kotak search.
pam break baru dan dot3 minyak break



            
                                                            pam baru sedang di pasang

ok dah siap,,kalau break kurang pressure buat bleeding di sini juga,,tgk anak panah.


Perhatian..kerja diy ni tak sesuai untuk  yg baru,kalau nak buat juga mestilah dibantu oleh org yg dah mahir dan berpengalaman ,hanya untuk rujukan pembaca saja,sekiranya mengalami keroskan break anda tahu masalahnya dimana,,kegagalan atau kesilapan dlm kerja baik pulih ni amat merbahaya kerana boleh menyebabkan kemalangan,,,saya tidak bertanggung jawap atas kecuain dan kesilapan anda.


looking for car performance part please click here    tq    >>>>>. diypomen motorsport

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails